Egypt May Seek $1 Billion in Damages for Suez Canal Crisis

Supply Lines is a daily newsletter that tracks trade and supply chains disrupted by the pandemic. Sign up here.

Egypt said it may seek around $1 billion in compensation after a giant container vessel blocked the Suez Canal for almost a week and roiled shipping markets.

 The figure is a rough estimate of losses linked to transit fees, damage to the waterway during the dredging and salvage efforts, and the cost of equipment and labor, the Suez Canal Authority’s chief executive officer, Osama Rabie, said late Wednesday to local television channel Sada Elbalad.

He did not specify who the Canal Authority would seek compensation from.

 “This is the right of the country,” Rabie said, adding that the incident hurt Egypt’s reputation. “This country should get its due.”

Read: The Suez Crisis Is Over. Now Time to Add Up the Damages

The 400-meter-long Ever Given ship, owned by Japan’s Shoei Kisen Kaisha Ltd., ran aground on March 23 in the southern part of the canal and was freed six days later.

Taiwan’s Evergreen Marine Corp., the vessel’s charterer, said Thursday it’s not responsible for delays of any cargo it was transporting.

“There is almost no chance that we will be sought to pay compensation,” Evergreen Marine President Eric Hsieh said at a briefing in Taipei.

Shoei Kisen will discuss compensation with the Canal Authority, but will refrain from giving details for now, according to a spokesperson.

Bitter Lake

The ship and its cargo are currently in the Great Bitter Lake, roughly halfway along the canal.

While they could be held in Egypt if the matter of compensation goes to court, such a scenario is unlikely, Rabie said.

It may take until Friday night or Saturday to clear the backlog of hundreds of ships that built up while the canal was shut, Rabie said in a separate interview with Egyptian television.

Source: By  and ink: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-01/egypt-may-seek-1-billion-in-compensation-for-suez-canal-crisis?fbclid=IwAR07fHBK_MPfrKTKfrxUBsK81VbUWuz7fOMYIliU-TnsnuXeILo5EoPwhgc
Please contact with us:
PHAM LE TRADING & LOGISTICS COMPANY LIMITED
Kim Pham – Phone: 0917474043
Email: kim.pham@phamle.com.vn / binhvj@gmail.com

————

Tàu container khổng lồ mắc kẹt tại kênh đào Suez đã được giải thoát ra sao? - ảnh 3

Con tàu Ever Given đã nổi trở lại.

Ai Cập tuyên bố có thể đòi bồi thường khoảng 1 tỷ USD cho vụ một tàu container khổng lồ mắc kẹt ở kênh đào Suez trong suốt gần một tuần khiến giao thông trên tuyến đường biển huyết mạch này tê liệt.
Con số trên là ước tính sơ bộ tổng thiệt hại liên quan đến phí giao thông, tổn thất đối với con kênh trong quá trình nạo vét để giải cứu con tàu bị kẹt, cùng chi phí trang thiết bị và nhân công – Tổng giám đốc (CEO) Cơ quan Quản lý kênh đào Suez (SCA), ông Osama Rabie, cho biết.
Tuy nhiên, theo hãng tin Bloomberg, ông Rabie không nêu rõ SCA sẽ đòi số tiền bồi thường trên từ đâu nhưng nói: “Đây là quyền của đất nước này. Đất nước này nên đòi quyền lợi của mình”.
Ông cũng cho rằng vụ tắc nghẽn vừa rồi đã ảnh hưởng tiêu cực đến uy tín của Ai Cập.
Dài 400 mét và thuộc sở hữu công ty Nhật Bản Shoei Kisen Kaisha, tàu Ever Given bị xoay ngang và mắc kẹt vào hai bờ ở phần phía Nam của kênh Suez hôm 23/3. Phải mất 6 ngày cuộc giải cứu con tàu mới thành công.
Hãng tàu Evergreen Marine Corp. của Đài Loan, đơn vị vận hành tàu Ever Given, ngày 1/4 tuyên bố không chịu trách nhiệm về sự chậm trễ của bất kỳ lô hàng nào mà con tàu này vận chuyển.
“Gần như không có khả năng chúng tôi bị đòi tiền bồi thường”, Chủ tịch Eric Hsieh của Evergreen phát biểu trong một cuộc họp báo ở Đài Bắc.
Một phát ngôn viên của Shoei Kisen cho biết công ty này sẽ thảo luận về tiền bồi thường với phía Ai Cập, nhưng tạm thời chưa công bố thông tin cụ thể.
Tàu Ever Given và hàng hóa trên tàu hiện đang neo đậu ở Great Bitter Lake, hồ gần như nằm ở điểm giữa của con kênh đào.
Con tàu có thể bị giữ ở Ai Cập nếu vấn đề bồi thường được đưa ra tòa án, nhưng kịch bản như vậy là khó xảy ra – ông Rabie phát biểu.
Có thể phải đến đêm ngày thứ Sáu hoặc sang ngày thứ Bảy theo giờ địa phương, số tàu ùn ứ ở hai đầu kênh đào Suez mới có thể di chuyển hết, ông Rabie cho hay.
Ông Mohamed Bahaa, người đại diện của Evergreen ở Ai Cập, nói rằng khó có chuyện xảy ra tranh chấp giữa hãng tàu này với SCA.
“Trong suốt 40 năm, chưa có một vụ tranh chấp nào giữa SCA và Evergreen”, ông Bahaa phát biểu. “Chúng tôi luôn tuân thủ tất cả mọi quy tắc của SCA”.
415 views